מתכון לכרוב כבוש חי פרוביוטי

כרוב כבוש, מלך הפרוביוטיקה הטבעית. מה לא נאמר עליו? הוא מלא באנזימים, נוגד סרטן, מלא בויטמינים, מסדר את מערכת העיכול, מעולה לנגעים בעור.
מספיק לכתוב בגוגל sauerkraut והמסך מתפוצץ ממתכונים שונים ומשונים ומחקרים שונים ומשונים וכן גם שמועות.
האמת היא שמה שבאמת טוב בו הם החיידקים המועילים שמאכלסים אותו,בעיקר ממשפחת חיידקי החומצה הלקטית (Lactobacillus) שהמדע רק עכשיו מתחיל לתפוס כמה אנחנו באמת תלויים בהם. לא אחפור פה על ייתרונותיו או חסרונותיו רק אמליץ לכם לחקור בעצמכם.
כמובן שכדי להנות מיתרונותיו של הכרוב הכבוש על תנאי אחד להתקיים – שהכרוב הכבוש לא פוסטר או הורתח – זאת אומרת שהחיידקים שבו עדיין חיים ובועטים.
בסופרים ומכולות לא תמצאו כזה מוצר בגלל מגבלות משרד הבריאות (אמרנו חיידקים חיים ובועטים כן?!). אז מה שנשאר זה להכין בבית. ואיזה מזל שאין פשוט מזה.
מצרכים:
-כרוב לבן או אדום
– מלח ים
– צנצנת או כלי התססה אחר עדיף מזכוכית
– קערה גדולה לעירבוב
– משקל

תהליך ההכנה:

פורסים דק דק את הכרוב. בהתחלה לחצי אחר כך לרבעים ואז פורסים.
שוקלים את הכרוב הפרוס (נניח שיצא 1 ק"ג לצורך העניין)
מוסיפים לכרוב הפרוס 3% מלח ביחס למשקל הכרוב. (בדוגמא שלנו על 1 ק"ג כרוב אוסיף 30 גרם מלח) ומערבבים
הארה – אחוזי המלח הינם בגדר המלצה על טעם מאוזן לטעמי. אפשר לשנות את אחוזי המלח כראות עיניכם, שינוי המלח ישפיע על זמן התסיסה (יותר מלח=יותר זמן לתסוס, פחות מלח= יותר מהר ויותר רגיש לקילקול)
עכשיו אפשר לחכות כחצי שעה עד כמה שעות. בזמן זה המלח עובד עם הכרוב ומוציא ממנו נוזלים.

כשמרגישים שהכרוב הוציא מספיק נוזלים (תחפשו מים בקרקעית הקערה) אפשר להתחיל לדחוס את הכרוב לתוך צנצנת ההתססה שבחרתם.

לוקחים קצת כרוב ביד ודוחסים תוך הצנצנת, תוך כדי מוציאים את האויר הכלוא בתוך הצנצנת כך שהנוזלים יעברו את גובה הכרוב. ממשיכים לדחוס על שהצנצנת מלאה בכרוב ומעל הכרוב מים. בכוח דוחסים עלה של כרוב שלם על מנת שימנע מהכרוב הפרוס לצוף על פני הנוזלים.

מכסים במכסה ומניחים את הצנצנת על צלחת קטנה (תהליך התסיסה גורם לנוזלים להשפך קלות מהצנצנת בעיקר בימים הראשונים).

זהו…בכל יום בימים הראשונים משחררים לחץ מהצנצנת ע"י פתיחת המכסה לרגע. נותנים לכרוב לשבת לפחות שבועיים (אפשר לטעום תוך כדי אך רצוי להמתין לפחות שבועיים בלי התערבות). לאחר שבועיים טועמים, אם טעים לכם ככה אז הכניסו למקרר לצירכו להנאתכם. אם עדיין מלוח מידי או לא מספיק "חמוץ" המתינו עוד כמה ימים…שבועות….חודשים

בואו ללמוד כיצד מכינים כרוב כבוש ועוד מזונות פרוביוטים מותססים